Skolekursus: Inklusion som virker i praksis

Børns emotionelle trivsel og neurologiske udvikling er forudsætninger for inklusion og optimeret læring. På dette kursus får du nye indsigter, tilgange og fokuspunkter, der giver dig basis for at skabe et positivt, inkluderende og udviklende skolemiljø.

3-dages interaktivt kursus for lærere og pædagoger i indskoling og på mellemtrin

På dette kursus får du en unik mulighed for at gå i dybden med de mekanismer, der ligger bag børnenes neurologiske og følelsesmæssige udfordringer. Du får helt konkrete værktøjer til at skabe ro, trivsel, glæde og udvikling.
Du bliver præsenteret for Helhedsstjernen, der er en visuel model for principperne i arbejdet med at optimere den enkelte elevs forudsætninger for trivsel, selvregulering, udvikling og læring.
Helhedsprincippet dækker fokus og aktion på krop/nervesystem, emotionel påvirkning, ro samt voksnes indsigt, bevidsthed og empati. Det er vel afprøvet i daglig praksis og dokumenteret i interventionsprojekt med 2 specialklasser.
Også det kollegiale samarbejde, din egen trivsel og forældresamarbejdet kommer under lup.
Du får håndgribelig indsigt i muligheder for at skabe positive processer på disse områder.
Metoderne er oplæg, dialog, rollespil, praktiske øvelser, filmklip og registrering af observationer i praksis.
Kurset suppleres med en obligatorisk temaaften for forældre.


Se slide-præsentation, der viser nøgletal på baggrund af gennemført interventionsprojekt.

Dag 1: ”Klar til læring”

  • Vellykket inklusion er baseret på helhed i både indsigt og indsats
  • Neuropædagogik i praksis. Vi laver praktiske øvelser, og du får anvisning i sansestimulering, der påvirker nervesystemet. Du får en teoretisk baggrund for den neurologiske udvikling som basis for adfærd, selvregulering og indlæring, og du får konkrete pædagogiske værktøjer.
  • Hvordan passer du på dig selv og dine egne ressourcer? Vi sætter fokus på, hvordan du får tilgodeset dine egne behov. Du får en introduktion til mindfulness.

Dag 2: ”Kreative processer og samarbejdsrelationer

  • Forventninger til og fra forældrene og det gode forældresamarbejde. De bevidste og ubevidste forventninger til andre mennesker påvirker den måde, vi møder hinanden på. Hvilke krav og forventninger er hver part i stand til at leve op til?
  • Samarbejdsrelationer. Du får øvelse i at opnå kollegial konsensus med barnet som hovedpersonen i dialogen. Du får øget opmærksomhed på den vigtige rolle, som dit nærvær og din empati spiller i det daglige arbejde.
  • Kreative processer, del 1. Du får kreative redskaber, som du i dagligdagen kan bruge til at støtte den enkelte elevs emotionelle balance. Det skaber indre ro, selvindsigt og selvværd, lige som det styrker fællesskabet og de indbyrdes relationer i klassen.
  • Intro til observationer i intervalperioden

Dag 3: ”Evaluering af erfaringer siden sidst samt kreative processer”

  • Konstruktiv opfølgning på oplevelser og erfaringer siden sidst
  • Kreative processer, del 2. Du får mulighed for at få sparring i forhold til de erfaringer, du har gjort dig siden sidst, og du får ny inspiration til det videre arbejde med kreative processer.
  • Filmklip: Sådan virker det i praksis
  • Evaluering og tak for i dag

Obligatorisk temaaften for forældre som supplement til kurset

Et barns grundlæggende trivsel afhænger i meget høj grad af pædagogik, samspil og rammer i hjemmet. Forældreinddragelse er derfor en væsentlig og nødvendig del af en samlet indsats for at optimere børnenes forhold og forudsætninger for trivsel, udvikling og indlæring.
Som supplement til kursets fokus på forældresamarbejde afholdes en temaaften for forældre.

Om underviseren Jonna Jepsen

Jeg er uddannet voksenunderviser og coach og har som forfatter, foredragsholder, underviser og specialkonsulent arbejdet med børn og unge i over 25 år.
Jeg har et solidt teoretisk tværfagligt fundament, hvor fysiologi, psykologi og pædagogik er centrale elementer.
Men det, der virkelig får tingene til at ske, er i høj grad baseret på praktisk erfaring. Gennem årene har jeg hjulpet mange børn og unge med og uden diagnoser til bedre trivsel, udvikling og indlæring.
Jeg har også coachet mange voksne i selvudviklingsforløb, vejledt pædagogisk personale i institutioner og skoler samt holdt en lang række faglige kurser i Danmark og Norge.
Mit udgangspunkt er at gå bag symptomerne på mistrivsel og uhensigtsmæssig adfærd og rette op på årsagerne. Det er beskrevet detaljeret i min bog ”Bag symptomerne og ind til barnet”.

Metodernes meget overbevisende effekt er dokumenteret i et interventionsprojekt på Lindevangskolen, Frederiksberg.
Kurset og forældretemaaftenen tager afsæt i erfaringerne fra projektet.

Praktisk info

Regi: Jeg kan bookes til at holde kurset for skolers personalegrupper.

Max antal kursusdeltagere: 23.  

Max antal deltage på forældretemaaften: Ubegrænset.

Pris: Kr. 49.500 (ikke momspligtigt).

Betingelser:
Prisen er for 3 dages kursus med op til 23 deltagere samt en forældretemaaften med ubegrænset antal deltagere. Forberedelsestid og min transport i Danmark er inkluderet.
Ved kursus i udlandet dækkes udgifter til transport og ophold af skolen.
Undervisningslokale med projektor samt forplejning er ikke inkluderet i prisen.
Jeg mailer jer undervisningsmateriale for print til deltagerne.
Aflysning og udsættelse er gratis indtil 30 dage før kursusstart. Derefter faktureres 20 % af kursusprisen. Ved aflysning 5 dage eller mindre før kursusstart faktureres det fulde beløb.

Kontakt: Telefon 5070 3010. Mail: mail@jonnajepsen.dk

Tidligere kursister siger:

”Dit kursus er temmelig relevant i forhold til inklusion og reformen i skolen.
Kursisterne bliver klædt godt på i de 3 dage, kurset varer. Jeg kunne ønske, det varede flere dage.
Du har et væsentligt budskab til samfundet, der ikke bare kan køre derudaf med digital styring. Vi har brug for en menneskelig tilgang i stedet”.
Kathe Pedersen, lærer på Lindevangskolen, Frederiksberg

Som deltager i interventionsprojektet samt TV-dokumentaren ”Jeg hader ADHD” har Kathe et dybdegående kendskab til min tilgang og mine metoder.


“Må få takke igjen for noen utrolig inspirerende dager 🙂
All the best!”.
Mosse Sjaastad, AHO, professor på The Oslo School of Architecture and design, efter kursus i København sammen med studerende, der arbejdede med et projekt for udvikling af hjælpemidler til børn med ADHD-symptomer


“Takk for sist!
Vi hadde virkelig noen fine og inspirerende dager hos dere. Skolen er nå startet opp og personalet er allerede i gang med diverse øvelser med elevene. Vi voksne hadde også en felles øvelse på siste planleggingsdag.
På den ene avdelingen vår har vi et ledig rom som ved bygging var tiltenkt som aktivitetsrom. Pga av stor pågang  av elever, har dette rommet vært brukt som klasserom. Men i år er det ledig 🙂 Der planlegger vi nå å skape et sansemotorisk rom/grønt sanserom. Og tror du ikke, at den nye Ikea-katalogen inneholder mange fine aktivitetsprodukter til en god pris?
Etter høstferien starter en arbeidsgruppe opp (med deltakere/entusiaster fra alle team), som skal hjelpe til å holde fokuset oppe, og dele erfaringer og kunnskap. Tror det skal bli bra!”.
Hils masse til de andre på prosjektgruppa!
Masse hilsener fra Liv :-)”.
Liv Gjevestad, rektor på Frøy Skole, Larvik, Norge